Päivitetty 30.11.2025
Learning Design
Olen ollut ollut vuosien 1990-2025 aikana Turun ammattikorkeakoulun oppimisympäristöjen kehittämistyössä monessa mukana. Seuraavassa oppimisympäristöjen ja projektien nimiä:
Sosionomi (AMK) tutkinnon kehittäminen Varsinais-Suomessa 1997-2003
Yrittäjyyden Talo
Tukialus / TKI-Proha
Monkey
Flowerhat
Os. Multipotentia
Viivi-Akatemia
Sosionomi (AMK) verkkotutkinto
Luokka 2026
Luokkalaiset
EduSKY
SVR Campus
IkaPalmu
UraKoutsi
Sosiaalikoulu
Oheen mahtuu isoja kertomuksia, pieniä onnistumisia. Kaikki ei ole aina mennyt myöskään ihan putkeen. Voit lukea lisää edellä mainituista oppimisympäristöistä FB:n TMI-sivultani. Kerron myös mielelläni lisää kokemuksistani oppimisympäristöjen kehittämistyössä.
Yrittäjyyteen valmentaminen
Opetustyö 2020-luvulla on valmentamista, ohjaamista ja tuutorointia. Se ei ole enää asiantuntijana luokan ja auditorion edessä loistamista. Osaamisen kehittyminen, sen tukeminen ja varmistaminen on tärkeintä, en minä opettajana, tutkijana tai asiantuntijana.
Yrittäjyyteen valmentaminen on tarkoittanut urani viimeisen 20:n vuoden aikana kolmea asiaa.
Ensiksi, olen opettanut substanssi rinnalla opiskelijalle vastuunottoa, itseohjautuvuutta, itsensä johtamista, tiimijohtamista, vertaisjohtamista, projektitaitoa, markkinointi- ja viestintätaitoja ja digitaalisen kohtaamisen taitoja.
Toiseksi, olen tehnyt opiskelijoiden kanssa työelämälähtöisiä projekteja, myynyt heidän osaamistaan yrityksille, järjestöille ja kunnille Tukialus-kehittämistoiminnan vastuuopettajana vuosina 2006-2017. Viimeiset vuodet Tukialus-konseptia olen toteuttanut TKI-toiminnan projektiharjoittelun nimellä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana opiskelijaprojektien on täytynyt palvella ammattikorkeakoulun TKI-toimintaa ja siksi projekteja on tehty ammattikorkeakoulun opettajien hallinnoimissa TKI-hankkeissa.
Kolmanneksi yrittäjyyteen valmennus on tarkoittanut sosiaali- ja kasvatusalan yrittäjyysvalmennusta. Ensiksi tämä toteutui 5 op opintojaksona kaikille Sosionomi (AMK) opiskelijoille 2017-2021. 2022 opetussuunnitelmasta alkaen opiskelijat ovat voineet suorittaa vaihtoehtoisissa menetelmäopinnoissa opintojaksoa sosiali- ja kasvatusalan yrittäjyysvalmennus. Opetus koostuu kolmesta mikrokurssista, oman yrittäjyyden kehittymissuunnitelmasta ja liikeidean kehittämistehtävästä.
1.9.2026-
Näiden kahden teeman parissa jatkan myös työurani jälkeen, tavoitteena olla mukana projektissa 2026-2050: Learning design ja yrittäjyyteen valmentaminen. Matkalla kohti laadukkaampaa sosiaalialan opetusta ja sosiaalipalvelutyötä vuoteen 2050. Katsotaan mihin saakka ehdin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti