Language

Hae tästä blogista

16.6.2025

EduCity ja Puistomäki EduRoom - työn ja työnteon vertailua Turku AMK työpisteen ja kotikonttorin välillä

1. Työpaikan toimipistellä ja kotikonttorilla tehtävän työn vertailua

Minulla oli kotona Turun Puistomäessä ikkunaremontti kesäkuun alussa 2025. Siksi minun oli pakko tehdä töitä Turun ammattikorkeakoulun EduCity toimipisteellä 3 päivää. 

Työtehtäväni noina kolmena päivänä olivat täysin keskittymistä vaativia: Opetuksen suunnittelu ja arviointitehtäviä. Tämä antoikin itselleni oivan mahdollisuuden verrata kahta työpistettä ja työpaikkaa työn tuottavuuden, työnteon kustannusten, työrauhantyön ergonomian ja työyhteisöllisyyden näkökulmista. 

Seuraavassa arvioin opettajan työntekoani näillä molemmilla työpaikoillani. Turun AMK:n työpiste oli EduCity 4. kerros henkilöstön tilojen Focus On -työtila (hiljainen tila). Kotikonttorillani työtilana on henkilökohtainen työhuoneeni. Käytän vertailussani puhuessani Turun ammattikorkeakoulun työpisteestä lyhennettä EduCity. EduRoom käsitettä käytän puhuessani kotikonttoristani, Puistomäki EduRoomista. Vertailussani kriteerinä käytän 8 tunnin tehokasta ja keskittymiskykyä vaativaa työpäivää.

2. Työn tekemisen kustannus-, haaste- ja mahdollisuusvertailu kahden työpisteen välillä

Työmatkat:  EduCity 40 minuuttia, EduRoom 0 minuuttia
Työmatkakulut: EduCity 1 e (Hybridiauto), EduRoom 0 minuuttia
Pysäköintimaksu: EduCity 15 e (8t), EduRoom 0 e
Työpaikan vapaan työpisteen etsiminen: EduCity 5-10 min, EduRoom 0 min
Työpisteen säätö: Työtyoli, pöytä, kahden näytön säätö, kännyköiden sulkeminen, sopivan keskittymismusiikin etsiminen, sähköisten laitteiden latauspisteiden varmistaminen: EduCity 10-20 minuuttia, EduRoom 0 min
Puhelimen käyttö. EduCity, jokaisen puhelun kohdalla siirtyminen pois Focus On tilasta: EduCity 5-10 minuuttia, EduRoom 0 min
Työpisteen ergonomia: EduCityn työtuoli, ei reunatuettu; EduRoom työtuoli, reunatuettu
Keskittymisen keskeytykset ja häiriöt: EduCity, työntekijöiden tulot ja paluut viereisille työpisteille, työntekijöiden kulkeminen tilan läpi, lähitilojen ihmisten keskusteluhetket, lähitilan kailottava videoneuvottelua pitävä kollega. Tätä pakko torjua kuulokkeilla ja/tai musiikilla. EduRoom: Lähitien mopopojat , silloin tällöin:)
Työpaikkaruokailu: EduCity. Laadukas, runsaat salaatit, ei valmistus tai lämmitysvaivaa. Hinta 7.70 e. EduRoom, laadukas, niukat salaatit, lämmitysvaiva (vaimo tekee pääasiassa ruuat, koska syö omaa kotiruokaa työpaikalla tai vapaapäivinä)
Satunnaiset sosiaaliset suhteet: EduCity, satunnaisia kohtaamisia työpaikan tauoilla. EduRoom, vaimon vapaapäivänä tai iltavuoropäivinä lounasseuraa ja kahvituntiseuraa.
Fyysinen tauottaminen ja liikunta: EduCity, ison talon fyysiset etäisyydet tukevat jaloitteluliikuntaa ja työmatkaliikunta/-liikettä. EduRoom, fyysinen miniympäristö ei mahdollista jaloitteluliikuntaa tai työmatkaliikuntaa/-liikettä.
Työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet: Olen impulssiherkkä ja sosiaalisesti utelias. Ulkoiset häiriöt vaikuttavat minuun vähintään keskimääräisesti vähintään yhtä paljon kuin muihin työntekijöihin. EduCityssä häiriömahdollisuuksia runsaasti.

3 Lopuksi yhteenveto vertailustani

Turku AMK EduCity: Työpäivään liittyvät kulut (vrt. etätyöhön) olisivat 24 euroa / työpäivä. Kokonaan toimistossa tehtävän työn tekemiseen liittyvät henkilökohtaiset kustannukset 24 e x 20 työpäivää x 9 kk = 180 työpäivää. 4320 e / vuosi. Etätyöhön verrattu lisäkustannus olisi 3420 e / vuosi
        Kahdeksan tunnin tehokasta työpäivää (työhön käytettävä kokonaisaika työn oheisaikakustannuksineen) rasittava ajankäyttö, vähintään 1 t / työpäivä ja 180 t / vuosi. Tehokasta työaikaa veisi tai lisäpituutta työpäivääni toisi hukka-ajan käyttönä vuositaholla yhteensä 1,5 kuukautta. 180 tuntia hukkatyötä maksaisi 20e tuntipalkalla minulle 3 600 e, 40 t tuntipalkalla 7 200 e / vuosi. Kokovuotisesti uskoisin minulle syntyvän vakituista ruokaseuraa, sosiaalisia satunnaisia kohtaamisia olisi EduRoomia enemmän. Työn oheisliikuntaa olisi huomattavasti enemmän. Lähityö EduCityssä toisi paljon keskittymishäiriötä.

Puistomäki EduRoom: Työpäivään liittyvät kulut olisivat 5 e / työpäivä, mikä tekisi vuositasolla 900 e / vuosi (säästöä lähityöhön verrattuna 3420 e/ vuosi) 1,5 kuukauden hukka-ajan voisi käyttää kokonaisuutena liikuntaan, mitä en juuri nyt tee (tämä on ongelma). Keskittymishäiriöttömän ympäristön hyötyä on vaikea nopeasti laskea. Mutta arvioisin sen olevan vähintään 15-30 minuuttia per päivä.

Mitä asioita tulee huomioida tässä vertailussa: Kokovuotinen Turku AMK toimipisteellä tehtävä työ pudottaisi vakituisella autopaikkakuluja maksimissaan 1260 e. Työmatkapyöräily / bussin käyttö vähentäisi parkkimaksuja, mutta lisäisi työaikaan käytettävän ajan määrää tai olisi pois tehokkaasta 8 tunnin työpäivästä  30 - 60 minuuttia. 

4 Johtopäätös 

Työ Puistomäki EduRoomilla on työn tuottavuudentyönteon kustannusten, työrauhan ja työn ergonomian kannalta hyvin myönteinen asia. Sosiaalisten suhteiden näkökulmasta lähityö tuo lisäarvoa, joskaan ei opettajan työssä niin paljon kuin perinteisessä konttorityössä. 

Tuo työaikaan säästynyt 1 t / työpäivä aikana tulisi sada hyötykäyttöön. Hyötykohteita olisivat juoksu, kävely, kuntopyöräily tai lihasharjoittelu. Fyysisiin harjoitteluihin voisi kytkeä myös työntekoa tukevaa kuulokkeista kuuntelua tai vaihtoehtosesti rentouttavaa ja työstä irroittavaa musiikkia. 

Oletko muuten miettinyt miten kuluu sinun työpäiväsi?