TRANSLATE MY HOMEPAGE: You can translate my homepage into your own language under the tab titles.

Language

12.4.2014

Sata tapaa typistää itsensä

Kukaan ei ole aina vireessä. Mutta jos haluat olla aina epävireessä tai että koko organisaatiosikin on epävireessä, kannattaa noudattaa seuraavia ohjeita.

Eli, sata tapaa typistää itsensä, välttää verkostoituminen, uudistuminen ja innostuminen:
  1. Hauku kahvitauolla ja sen jälkeen ruokatunnilla työkaverit organisaation huipulta naapurihuoneeseen
  2. Älä käy kahvihuoneessa. Jos käytkin, tee se yleisen kahvitunnin ulkopuolella, tankkaa kuppisi ja kiiruhda takaisin päätteen ääreen
  3. Usko, että asiat ratkeavat seuraavassa kokouksessa
  4. Älä tutustu sosiaaliseen mediaa. Siellä jutellaan vaan "Mitä minulla oli leivän päällä aamulla"-asioita
  5. Vältä paikkoja, joissa törmäät epämuodollisissa yhteyksissä kollegojasi
  6. Istu seminaareissa ja vastaavissa tilaisuuksissa aina tuttujen lähityökaveriesi seurassa, jos tuttuja ei ole saatavilla ja keskitys vaan itseksesi omaan mobiililaitteeseesi
  7. Lue vain oman alasi lehtiä ja selaa vain oman alasi nettisivuja
  8. Puhu ja selitä, älä mieti ja kuuntele
  9. Kadehdi, älä kannusta
  10. Vähättele, älä ihaile
  11. Jätä huomiotta, älä ole kiinnostunut
  12. Uskon ammattistatuksen ja tutkinnon kaikkivoipaisuuteen
  13. Älä luota "self-made ihmisiin, uriin ja osaamiseen", selvitä ensimmäisenä oppiarvo
  14. Pelaa varman päälle, älä koskaan heittäydy uuteen
  15. Tee asiat vasta kun olet aivan varma että onnistut
  16. Verkostohengaile, vältä strategisia kumppanuuksia
  17. Älä mene epämukavuusalueellesi
  18. Odota, että organisaation kokonaisstrategiasta löytyy aina vastaus mitä teet ja mihin keskityt. Jos kokonaisstrategia on huono, älä laadi omia henkilökohtaisia kehittymisen ja osaamisen strategioita
  19. Odota uudistumiskäskyä esimieheltä. Jos se tulee, syytä häntä määräilystä ja pompottamisesta. Jos sitä ei tule, syytä häntä etäiseksi tai visiottomaksi. Älä muuta mitään.
  20. Keskity organisaatioon ja organisaation prosesseihin ja sääntöihin. Älä käytä omia koulutettuja aivojasi
  21. Vetoa tekijänoikeuksiin, salassapitoon, kiireeseen tai työnkuvasi rajoituksiin välttääksesi ikäviä tilanteita, joissa voit joutua epämukavuusalueellesi esim. keskusteluun siitä mitä osaan ja mitä en, mitkä asiat kiinnostaa tai ei
  22. Opettele ulkoa lause: "vaikea uskoa, että onnistuu"
  23. Ole kaikkien kaveri ja samaan aikaan ei kenenkään kaveri. Eli kannata esim. virkavaalissa "maijalaisten" kanssa Maijaa ja "mattilaisten" kanssa Mattia. Jos jostain törmäät "kallelaisiin" siirry Kallen tukijoukkoihin. Hyödynnä tässä myös kohdan 1. neuvoa
  24. Jos olet johtaja, tarjoile alaisillesi ainoastaan organisaation ylimmän johdon strategisia linjauksia ja näkemyksiä. Älä lähde suodattamaan niitä lähitoimintaympäristösi tarpeisiin, vahvuuksiin tai kehittämiskohteisiin
  25. ....
Jatkuu kun tulee lisää mieleen tai joku kertoo lisää hyviä pointteja minulle esim. Twitterissä