Hae tästä blogista

Language

25.10.2025

Mistä koostuu työni sosionomi (AMK) kouluttajana

Työni, tekeminen ja osaamiseni

Olen seuraavaan listannut kokemukseni siitä, mistä koostuu työni sosionomi (AMK) kouluttajana. Olen jokaisen kohdan yhteyteen kirjoittanut myös numeerisen arvioinnin - asteikko 7-10 - kuinka hyvä ja/tai motivoitunut olen mielestäni asian suhteen. Joku on varmasti eri mieltä. 

Palaan näihin asioihin vielä tämän vuoden aikana, reflektoiden noita asioita lehtorin kuulumisia videoillani. Olen valmis myös korjaamaan mittariani.
  1. Ajattelen (myös keskittymiskykyä 7 ja muistamista 7) ilman noita seiskoja, 10
  2. Puhun 10
  3. Kuuntelen 8
  4. Kirjoitan 7 (vahvaa treenin puutetta)
  5. Luen 8-9 (se keskittymiskyky!)
  6. Vuorovaikutus asiantuntijoiden ja opiskelijoiden kanssa 8-9
  7. Osaan substanssiin liittyviä asioita 8
  8. Kyky kehittyä ja olla itsereflektiivinen 10
  9. Oliskohan vielä jotain muuta ?
Miksi paikkariippumattomuus on työssäni mahdollista

Työssäni en opeta mitään "kätten taitoja" esim. teknisten laitteiden käyttöä. Opetuksessani  opiskelijan ei tarvitse opetella käyttämään esineitä tai laitteita, koskea ihmistä tai opetella fyysisiä suorituksia tai toimenpiteitä. Minua ei tarvita seuraamaan vierestä tätä toimintaan, näyttämään mallia tai korjaamaan suoritusta.

Oma opetus-, ohjaus- ja valmennustyöni on paikkariippumatonta. Minun ja opiskelijan ei tarvitse siirtyä opettamaan tai oppimaan asioita johonkin fyysiseen tilaan. Oppiminen voi tapahtuma yhtä hyvin verkkovälitteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta, vaikka se ei olekaan samanlaista kuin samassa tilassa tapahtuva opetus ja oppiminen. Vaikka kaikkea oppimista ei voi viedä kustannus- tai opiskeltavan asian luonteen takia pois pois fyysisestä koulusta, romanttinen puhe samassa tilassa oppimisen ainutkertaisuudesta kokemuksena ja oppimistilanteena heittäisin kuitenkin jo vuonna 2025 menneen vuosituhannen romukoppaan. 

Ei kommentteja: