Anu Jääskeläinen on tutkinut Pro Gradu-tutkielmassaan (2015) erilaisten ammattien tulevaisuuden osaamisvaatimuksia:
"Digitalous ja korkeakoulutus-projektiin toteutettu pro gradu-tutkielma pyrki selvittämään, miten työn sisältö muuttuu, ja mitä se tarkoittaa osaamisen tarpeille keskittyen viiteen eri ammattiin. Nämä ammatit ovat liiketoimintaosaaja, teknologian kehittäjä, korkeakouluopettaja, hoitoalan ammattilainen sekä tietoturva-asiantuntija."
Olen seuraavaan poiminut Pro Gradu-tutkielmasta tehdystä Elinkeinoelämän Keskusliiton tiivistelmästä korkeakouluopettajan osaamiseen liittyviä haasteita ja muutossuuntia:
- Massaluennot (puhuva pää) eivät ole enää kilpailukykyisiä
- Tarvetta on henkilökohtaiselle ja interaktiiviselle opetukselle, jossa digitalisaatio, digitaaliset oppimateriaalit ja oppimisympäristöt ovat keskeisessä roolissa
- Opettaja on keskustelun ja oppimisen fasilitoija
- Opetus muuttuu sulautuvaksi opetuksesksi (blended learning) ja käänteiseksi oppimiseksi (flipped classroom)
- Tarve henkilökohtaiselle palautteenannolle ja ohjaukselle lisääntyy
- Teknologian hyödyntäminen oppimisen arvioinnissa lisääntyy
- Opettajalta vaaditaan entistä enemmän sosiaalista älykkyyttä ja tunneälyä
- Opettajan tulee hallita substanssialueensa, analyyttisen ja kriittisen ajattelun osuus opettajan työssä opiskelijoiden kanssa korostuu
- Tekoäly mahdollistaa laadukkaampaa oppimateriaalien ja opetuksen suunnittelua sekä tuo paremman kyvykkyyden mitata oppimisen laatua ja eri metodien vaikuttavuutta
- Opettajien pitää uskaltaa kokeilla erilaisia opetus- ja oppimisympäristöratkaisuja yhdessä kollegoiden kanssa
- Opiskelijoiden osaamisen jakamista opettajan tukena tulee kehittää
- Korkeakoulujen yhteistyötä ja erilaista osaamista tulee jakaa ja hyödyntää opetuksessa, mm. vierailuluennot ym. kautta
Lähde:
Digitalous ja korkeakoulutus - työn muutos ja tulevaisuuden osaamistarpeet
Pro Gradu-tutkielman referaatti
Aino Jääskeläinen