Juha Knuuttila

Select Language

Hae tästä blogista

4.6.2013

Z-sukupolvi ja opiskelu

Z- ja Y-sukupolvilla tarkoitetaan nuorisoa tai nuoria aikuisia, jotka ovat syntyneet tietoyhteiskuntaan, pitävät internetiä itsestäänselvyytenä ja ovat monin tavoin aikaisempia sukupolvia sosiaalisempia. Z-sukupolvella tarkoitetaan 1990-luvulla ja 2000-luvun puolella syntyneitä. Y-sukupolvesta poiketen he ovat entistä nopeampia, lyhytjänteisempiä ja arvaamattomampia.

Pirkko Vesterinen kuvaa usein Y- ja Z-sukupolvien rinnalla käytettyä diginatiivien sukupolvea seuraavasti: "syntynyt 1980-1990, kiihkeä, kärsimätön, nopea, kykenemätön sietämään epäonnistumisia, omiin kykyihin luottava, yrittäjähenkinen, teknisesti osaava, verkostoitumistaitoinen, ympäristötietoinen ja -vastuullinen, empaattinen, välittävä, yhteisöllinen (ei nöyrä), arvostaa vapaa-aikaa, viihtyy kavereiden kanssa. Diginatiivi on yltäkylläisen, urbaanin ja globaalin markkina- ja mediakulttuurin kasvatti.

Professorit Janne Tienari ja Rebecca Piekkari ovat tutkineet Aalto- yliopistossa z-sukupolvea ja kirjoittavat asiasta kirjassaan "Z ja epäjohtaminen". Piekkarin mukaan Z-sukupolvi on haaste sekä johtamiselle että oppimiselle ja opiskelulle. Eli uudet sukupolvet tarvitsevat sekä johtamisen että opetuksen näkökulmasta uutta ymmärrystä ja välineitä molemmilla alueilla.

Rebecca Piekkari näkee, että muutos näkyy hänen omissa opiskelijoissaankin. " He näkevät itsensä tasa-arvoisina, vaativat perusteluja ja osaavat perustella myös itse eivätkä hyväksy kieltäviä vastauksia. He eivät tule vastaanotolle mutta pitävät mielellään yhteyttä esim. sähköpostitse. He pyytävät kommentteja ja kannanottoja ja haluavat esimerkiksi neuvotella opintosuoritusten etäsuorittamisesta ja luentopakosta. Tämä haastaa tietysti miettimään, mikä on se luennoista saatava lisäarvo oikein onkaan - ja parhaassa tapauksessa luomaan sitä lisäarvoa vielä enemmän."

Lähde: Kyösti Pärssinen 2013. Z - hän tulee. Artikkeli. Tietokone 4/2013.