Minulla on ollut ilo päästä mukaan viime keväänä 2021 startanneeseen kolmivuotiseen Kansallinen verkkotutkintoverkosto -hankkeeseen. Hanke sai keväällä kutsumanimeksi FONE, joka tulee sanoista Flexible Online Education. Hankkeen koordinaattorina toimii Turun ammattikorkeakoulu, partnereina ovat Haaga-Helia, Hämeen AMK, Humak ja Oulun AMK.
Olen seuraavassa tiivistänyt oman näkemykseni mukaan hankkeen tavoitteet eräänlaiseksi "rautalankamalliksi".
Hankkeen tavoitteet
- Luodaan kansallinen verkkotutkintoverkosto (Tavoite 1).
- Kehitetään digipedagogista toiminta ja malleja (Tavoite 2). Erityisessä keskiössä on työelämäyhteistyön kehittäminen, tavoitteena entistä ennakoivampi, ajantasaisempi ja joustavampi koulutus.
- Opiskelijoiden osallisuuden ja hyvinvoinnin kehittäminen digitaalisissa oppimisympäristöissä (Tavoite 2).
- Olemassa olevien, verkkoon siirrettävien ja uusien innovatiivisten tutkintojen saattaminen kansalliseen tarjontaan (Tavoite 3).
- Kansallisten verkkotutkintojen rakentaminen esim. ilmastonmuutos- ja kansainvälisyysosaamisen kehittämiseksi ja tukemiseksi (Tavoite 3) .
Verkko-oppimisympäristöjen yhteisöllisyys ja digitaalinen osallisuus turvaa opiskelijahyvinvointia
Omassa opettajan ja laillistetun sosiaalityöntekijän ammatissani näen, että yhteisöllisyyden ja sosiaalisen verkoston merkitys on suuri yksilön hyvinvoinnille. Yhteisöllisyyden puute sairastuttaa yksilöä, työyhteisöjä, opiskelijoita ja koko yhteiskuntaa. Verkko-oppimisympäristöissä oppiminen ja opiskelijahyvinvointi tarvitsee toteutuakseen yhteisöllisyyden fasilitointia, ryhmätoimintaa ja vertaistukea.
Olen kiinnostunut digitalisaation ja verkkoympäristöjen eri mahdollisuuksien kehittämisestä. Verkko-oppimisympäristöjen kehittämisessä - digitaalisten ratkaisujen rakentamisessa ja käytettävyydessä - on huomioitava ja tuettava erilaisia oppijoita ja oppimistyylejä. Syrjäytyminen myös digitaalisissa oppimisympäristöistä on riski.