TRANSLATE MY HOMEPAGE: You can translate my homepage into your own language under the tab titles.

Language

4.10.2015

Poltaako suljettu organisaatiosidonnainen oppimisympäristö turhaan seitsemän (7:n) lehtorin vuosityöajan 700 hengen organisaatiossa?

Kun on vähän resursseja, järkevä toiminta ja nopea oppiminen ratkaisee! 

Tiedon nopea tuottaminen, varastointi, jakelu, laajentaminen ja rikastaminen vaatii tietoteknisen toimintaympäristön, joka 

1) ei vaadi jatkuvaa tietojärjestelmien ja tietoturvatarkistusten odottamista, 2) ei vaadi jatkuvaa salasanarumbaa,
3) ei vaadi massiivisia klikkauspolkuja ja
4) ei vaadi etukäteen määriteltyjä laitteita, tiloja, ohjelmia, aikaa ja ihmisiä

Siirryin tällä viikolla täysin avoimeen internet-pohjaiseen lehtorin oppimateriaalijakeluun selainpohjaisesti hyödynnettävillä oppimateriaaleilla. Kokemukseni perusteella se kannattaa, koska taas minulla ja opiskelijoillamme jää aikaa oikeisiin töihin. 

Ai miksi? 

Pointti 1.

Siksi, ettei opettajan lisäarvo ole enää vuosiin ollut PowerPoint-tiedostoissamme vaan ihan jossain muualla. Kun tiedon saatavuudelta ja käyttöliittymältä poistetaan "nautittavuusesteet" päästään ihan oikeasti opiskelemaan sekä tukemaan oppimista.

Pointti 2.

Nykyiset organisaatiosidonnaiset oppimisympäristöt tuhlaavat järkyttävästi opetushenkilöstön ja opiskelijan aikaa Seuraavassa valaisen asia konkreettisella esimerkillä. Kokemukseni on tietenkin omalta työpaikaltani. Tiedän, että meillä on asiaan kiinnitetty paljon huomiota ja meillä on asiat niin hyvin kun ne voivat olla, organisaatiosidonnaisissa ympäristöissä.

Organisaatiomme luokissa tietoturva vaatii järjestelmään kirjautujalta aikaa. Luokasta tai omasta kirjautumishistoriastasi riippuen, sinulta menee 3-20 minuuttia aikaa siihen, että pääset esim. koulun oppimisympäristöön käsiksi. Kun olet oppimisympäristössä, yksittäisen dokumentin löytyminen ja avaaminen saattaa kestää vielä pahimmillaan 10 klikkauksen ajan.

Sijoittamalla oppimateriaali esim. Googlen Drive palveluun, luomalla materiaali Google Docs-sovelluksella, jakelemalla se ilman salasanoja ja linkittämällä materiaali opiskelijalle esim. opettajan henkilökohtaisen kotisivun kautta teen palvelun käytön nopeaksi ja ohjelmistoriippumattomaksi. Selainpohjainen materiaali aukeaa yleensä ongelmattomasti opiskelijan älypuhelimella tai tabletilla eli laiteriippuvuuskin on vähentynyt. Matriaali on lisäksi helpon löydettävyytensä ja ladattavuutensa vuoksi katseltavissa hyvin monessa paikassa, koulussa, kotona, bussissa tai vaikka ulkomailla.

Puhutaan seuraavaksi konkreettisesta ajansäästöstä. 

Jos opettajalla olisi esim. vuoden työviikkojen aikana keskimäärin päivittäin yksi opetussessio, eli 40 viikkoa x 5 sessiota. Opettaja käynnistäisi organisaation järjestelmän 200 kertaa. Jos keskimääräinen viive organisaatio- ja suljetuissa järjestelmissä suhteessa avoimiin internetpohjaiseen materiaalinhallintaan nähden olisi 5 minuuttia / kerta, olisi kokonaisuuten ajanhukka vuositasolla 1000 minuuttia eli 16.7 tuntia

700 hengen organisaatiossa tämä merkitsee seitsemän (7) lehtorin työpanosta vuodessa. 

Kun sama asia kerrataan opiskelijoilla, eli jos luokassa kunkin session aikana istuu vaikka 15 opiskelijaa, on opiskelijan opiskeluajan tuhlausmäärä (40x5x5x15) opettajakohtaisesti hänen opettamissaan luokissa kaikilla opiskelijoilla yhteensä 15 000 minuuttia eli 250 tuntia.

Ei ihme, että älykännykät nousevat isoon rooliin opettajaa ja järjestelmiä odotellessa.

P.s Edelliset laskelmat ovat erittäin realistisia. Esim. keskimääräinen opettajakohtainen kirjautumissessioiden määrä ja luokkakoot ovat varmuudella jo alakanttiin laskettuja.