3. Tuotekehitys on aina yhteistyötä
5. Turku AMK: Tukialus 2006-2017 (Päättynyt toiminta)
![]() |
Yrittäjyyden Talon aikaan sosionomi (AMK) koulutuksessa ei ollut projektioppimisympäristöä. Jotta voitaisiin tehdä jotain yhdessä ja toimia monialaisesti, pitää luoda myös oma suhde tekemäänsä asiaan ja ymmärtää mitä asialla on annettavaa esim. oman koulutusammatin oppimisympäristössä. Olikin otollinen aika perustaa sosionomi (AMK) opiskelijoiden oma Yrittäjyyden Talo, Tukialus. Turun ammattikorkeakoulun sosionomi (AMK) opiskelijoiden Tukialus-kehittäjäpalvelut teki työelämätoimeksiantoja vuodesta 2006 alkaen. Tukialus auttoi sosiaali- ja terveysalan työpaikkoja niiden tärkeäksi kokemissa, Tukialukselta tilaamissa asioissa. Viimeiset Tukialus kevät 2017 toimeksiannot toteutettiin 2.1.-31.5.2017. ( Mm. Merikratos; Kulttuurin käsikirja - Rainasäätiö; Näkyy-hanke. Tukialus-valmentajina toimivat vuosien saatossa mm. Kaarina Rajala, Laura Närvi, Kari Viitanen, Anja Kuukasjärvi, Outi Kivinen ja Outi Linnossuo. Tukialus toiminta - opintojakso TKI tutkimus- ja/tai palvelutoiminnan projektiharjoittelu 5 op - päättyi 2017, kun sosionomi (AMK) koulutuksessa perustettiin Meeri Rusin johdolla Versoja-palvelut. Versoja palveluiden vastuuopettajana toimi kahden vuoden ajan yliopettaja Eeva Timonen-Kallio. 2020-luvun vaihteessa Turun ammattikorkeakoulun Terveys ja hyvinvointi tulosalueella aloitti Sun hyvä elämä -klinikka. Tukialus kehittämispalvelut ja myöhemmin Versoja oppimisympäristöjen aikaisemmin toteuttama työelämäpalveluiden markkinointi ja myynti siirtyi klinikalle. Klinikalla sosiaalialan yksikön palveluvastaavana toimii Meeri Rusi. Sosionomi (AMK) koulutuksessa tehdään vuonna 2022 edelleen TKI-projektiharjoittelujaksolla työelämätoimeksiantoja Sun hyvä elämä-klinikan kautta tuleville toimeksiannoille. Uuden opetussuunnitelman 2022 mukainen opintojakso TKI toiminnan harjoittelu palvelee vuodesta 2023 alkaen sosiaali- ja kasvatusalan yksikön TKI-hankkeiden opinnollistamista. Lue lisää: Katso tallenteet: ----- 6. Turku AMK: Monkey (Päättynyt toiminta) Yrittäjyyden Talo oppimisympäristöpilotin jälkeen Monkey oli Hyvinvointipalvelut-tulosalueen ensimmäinen ja viimeinen monialainen projektioppimisympäristö. Monkey-konseptin idean kehitimme yhdessä Timo Linnossuon kanssa Yrittäjyyden Talon ja omien oppimisympäristöjemme muotoilukokemusten ja - konseptin pohjalta. Aika harva muistaa, vielä harvempi tietää, että minä keksin tähän yhteyteen projektioppimiympäristön nimen, Monkey: monialainen kehittäminen yhdessä. Toimin itse usean vuoden ajan Monkey-projektien valmentajana. Monkey-toiminta kuihtui ja loppui kokonaan hyvinvointipalvelut tulosalueen fuusioiduttua terveysalan koulutusten kanssa ja muodostaen uuden Terveys- ja hyvinvointi tulosalueen. Sun hyvä elämä -klinikan perustamisen jälkeen opiskelijoiden monialaista projektiyhteistyötä on aloitettu uudelleen 2020-vaihteessa. Lue lisää: Monkey ----- 7. Turku AMK: Osuuskunta Multipotentia (Päättynyt toiminta) Osk. Multipotentia Monkey-toiminnan "hiipumisen aikaan" Terveys- ja hyvinvointi tulosalueella kokeiltiin opetuksen kehittämisprojektina monialaista opiskelijaosuuskuntaa. Osuuskunnan nimeksi tuli opiskelijatiimin päättämänä Multipotentia. Multipotentia valmentajana toimivat minun lisäkseni Mary-Ann Kaukinen ja Sari Asteljoki. Turun AMK:n internet-sivuilla 2013. "Osuuskunta MultiPotentia on hyväksytty kaupparekisteriin keskiviikkona 13.11.2013. Osuuskunnassa työskentelee fysioterapian, hoitotyön, sosiaalialan ja suun terveydenhuollon opiskelijoita. Osuuskunta on saanut alkunsa Agricola-ohjelmassa, jossa kehitettiin innovatiivisia oppimisympäristöjä. Tavoitteena oli luoda osuuskunnan toimintamalli sosiaali- ja terveysalan opiskeluun. Valmentajat ja mahdolliset sisällönohjaajat hakivat eväitä suunnitteluun Jyväskylän Tiimiakatemiasta ja Salon Bisnesakatemiasta. Opiskelijoiden rekrytointi tapahtui keväällä 2013 ja ilmoittautumisia tuli kaiken kaikkiaan 13. Opiskelijoille järjestettiin kevään päätteeksi infotilaisuus." Osuuskunnan toimintamallia sosiaali- ja terveysalan opiskeluun ei syntynyt. Osuuskunta toimi, se järjesti palvelutapahtumia. Opiskelijat oppivat yrittäjyyttä käytännössä ja teoriassa. Valmentajien saamat kokemukset projektissa vaikuttivat mm. sosionomi (AMK) ja toimintaterapeutti (AMK) koulutuksien omien oppimisympäristöjen kehitystyöhön ja opettaja-valmentajuuden kehitykseen. Lue lisää: Multipotentia ----- |

13. Turku AMK: Luokka 2026. (Ideointivaiheessa)