Lomalla lehtorin töistä 17.6.-14.8.2022

HAE BLOGISTA

CHOOSE YOUR LANGUAGE

5.6.2022

Intohimona oppimisympäristöjen kehittäminen

Tämä sivu on on tarkoitettu tuotekehitystyöstä kiinnostuneille.

Sisällysluettelo

1. Aluksi
2. Ajankohtaista
3. Tuotekehitys on aina yhteistyötä
4. Yrittäjyyden Talo 2005-2007
5. Tukialus 2006-2017
6. Monkey
7. Osk. Multipotentia
8. Viivi-Akatemia
9. Flowerhat
10. Sosionomi (AMK) verkkotutkinto
11. Kupittaan # Risteysasema
12. FONE eSosionomi
13. Luokka 2026
14. EduSky

1. Aluksi

Olen valtiotieteen maisteri, sosiaalityöntekijä ja ammattikorkeakoulun opettaja. Suoritin tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon vuonna 2012. Olen impulsiivinen, tavoite ja tuloskeskeinen sekä käytännöllinen. Olen yrittäjähenkinen ja tuotekehitysorientoitunut. Tutkijan ura ei ole ollut minua varten. 

Intohimonani on ollut pian 20 vuotta uudenlaisten oppimisympäristöjen kehittäminen.  Puistomäki EduRoom tuotekehitystyön teemasivuni - Intohimona oppimisympäristöjen kehittäminen - kertoo oman tuotekehitystyöni historian sekä mitä ovat minun vuoden 2022 tuotekehitysprojektini. 

2. Ajankohtaista

Luokka 2026 - Kehittää opiskelukykyä, opiskelijaosallisuutta ja -hyvinvointia syksystä 2022 alkaen.

Tulossa. Luokka 2026.

3. Tuotekehitys on aina yhteistyötä

En olisi ikinä lähtenyt oppimisympäristöjen tuotekehittäjän uralleni ilman inspiroivia ihmisiä. Siksi on aivan kohtuullista mainita tässä heitä nimellä. Täydennän listaa matkan varrella, mikäli heitä tästä puuttuu tai uusia tulee mukaan. 

Turun ammattikorkeakoulun tuotekehitysprojekteissani minua erityisesti ovat inspiroineet seuraavat henkilöt ja opiskelijat:  Risto Sinervo, Mauri Kantola, Reijo Bäckman, Timo Linnossuo, Virpi Kainulainen, Tapio Pääkkö, Sanna-Riina Rouvari, Joachim Ramström, Kaarina Rajala, Mikko Niemelä, Mary-Ann Kaukinen ja Marjo Joshi. 

Vuosien varrella palautetta, ideoita ja asiakasymmärrystä Turun ammattikorkeakoulun oppimisympäristöistä ovat antaneet Turun ammattikorkeakoulun Sosionomi (AMK), Fysioterapeutti (AMK), Toimintaterapeutti (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), Tradenomi (AMK) ja Estenomi (AMK) opiskelijat.  

Kiitos teille kaikille. 

4. Yrittäjyyden Talo 2005-2007 (Päättynyt toiminta)


Yrittäjyyden Talo oli Turun ammattikorkeakoulun hyvinvointipalvelut tulosalueen monialaisen projektioppimisympäristön pilotti. Idean isä oli Timo Linnossuo. Toiminta syntyi restonomi- ja kauneudenhoitoalan opettajien keskuudessa. Tähän kelkkaan itsekin hyppäsin mukaan. Yrittäjyyden Talossa opettajina olivat mukana Tapio Pääkkö, Virpi Kainulainen ja minä. Toimin mm. Ålands Hotel -projektin yhtenä valmentajista.


----

5. Turku AMK: Tukialus 2006-2017 
(Päättynyt toiminta)














Yrittäjyyden Talon aikaan sosionomi (AMK) koulutuksessa ei ollut projektioppimisympäristöä. Jotta voitaisiin  tehdä jotain yhdessä ja toimia monialaisesti, pitää luoda myös oma suhde tekemäänsä asiaan ja ymmärtää mitä asialla on annettavaa esim. oman koulutusammatin oppimisympäristössä. Olikin otollinen aika perustaa sosionomi (AMK) opiskelijoiden oma Yrittäjyyden Talo, Tukialus.

Turun ammattikorkeakoulun sosionomi (AMK) opiskelijoiden Tukialus-kehittäjäpalvelut teki työelämätoimeksiantoja vuodesta 2006 alkaen. Tukialus auttoi sosiaali- ja terveysalan työpaikkoja niiden tärkeäksi kokemissa, Tukialukselta tilaamissa asioissa. Viimeiset Tukialus kevät 2017 toimeksiannot toteutettiin 2.1.-31.5.2017. ( Mm. Merikratos; Kulttuurin käsikirja - Rainasäätiö; Näkyy-hanke

Tukialus-valmentajina toimivat vuosien saatossa mm. Kaarina Rajala, Laura Närvi, Kari Viitanen, Anja Kuukasjärvi, Outi Kivinen ja Outi Linnossuo.

Tukialus toiminta - opintojakso TKI tutkimus- ja/tai palvelutoiminnan projektiharjoittelu 5 op - päättyi 2017, kun sosionomi (AMK) koulutuksessa perustettiin Meeri Rusin johdolla Versoja-palvelut. Versoja palveluiden vastuuopettajana toimi kahden vuoden ajan yliopettaja Eeva Timonen-Kallio. 

2020-luvun vaihteessa Turun ammattikorkeakoulun Terveys ja hyvinvointi tulosalueella aloitti Sun hyvä elämä -klinikka. Tukialus kehittämispalvelut ja myöhemmin Versoja oppimisympäristöjen aikaisemmin toteuttama työelämäpalveluiden markkinointi ja myynti siirtyi klinikalle. Klinikalla sosiaalialan yksikön palveluvastaavana toimii Meeri Rusi.

Sosionomi (AMK) koulutuksessa tehdään vuonna 2022 edelleen TKI-projektiharjoittelujaksolla työelämätoimeksiantoja Sun hyvä elämä-klinikan kautta tuleville toimeksiannoille. Uuden opetussuunnitelman 2022 mukainen opintojakso TKI toiminnan harjoittelu palvelee vuodesta 2023 alkaen sosiaali- ja kasvatusalan yksikön TKI-hankkeiden opinnollistamista.

Lue lisää:  


Katso tallenteet:




-----

6. Turku AMK: Monkey (Päättynyt toiminta) 


Yrittäjyyden Talo oppimisympäristöpilotin jälkeen Monkey oli Hyvinvointipalvelut-tulosalueen ensimmäinen ja viimeinen monialainen projektioppimisympäristö. Monkey-konseptin idean kehitimme yhdessä Timo Linnossuon kanssa Yrittäjyyden Talon ja omien oppimisympäristöjemme muotoilukokemusten ja - konseptin pohjalta. Aika harva muistaa, vielä harvempi tietää, että minä keksin tähän yhteyteen projektioppimiympäristön nimen, Monkey: monialainen kehittäminen yhdessä. 

Toimin  itse usean vuoden ajan Monkey-projektien valmentajana. Monkey-toiminta kuihtui ja loppui kokonaan hyvinvointipalvelut tulosalueen fuusioiduttua terveysalan koulutusten kanssa ja muodostaen uuden Terveys- ja hyvinvointi tulosalueen.

Sun hyvä elämä -klinikan perustamisen jälkeen opiskelijoiden monialaista projektiyhteistyötä on aloitettu uudelleen 2020-vaihteessa. 

Lue lisää: Monkey 

-----

7. Turku AMK:  Osuuskunta Multipotentia (Päättynyt toiminta)

Osk. Multipotentia

Monkey-toiminnan "hiipumisen aikaan" Terveys- ja hyvinvointi tulosalueella kokeiltiin opetuksen kehittämisprojektina monialaista opiskelijaosuuskuntaa. Osuuskunnan nimeksi tuli opiskelijatiimin päättämänä Multipotentia. Multipotentia valmentajana toimivat minun lisäkseni Mary-Ann Kaukinen ja Sari Asteljoki.

Turun AMK:n internet-sivuilla 2013.

"Osuuskunta MultiPotentia on hyväksytty kaupparekisteriin keskiviikkona 13.11.2013. Osuuskunnassa työskentelee fysioterapian, hoitotyön, sosiaalialan ja suun terveydenhuollon opiskelijoita.

Osuuskunta on saanut alkunsa Agricola-ohjelmassa, jossa kehitettiin innovatiivisia oppimisympäristöjä. Tavoitteena oli luoda osuuskunnan toimintamalli sosiaali- ja terveysalan opiskeluun. Valmentajat ja mahdolliset sisällönohjaajat hakivat eväitä suunnitteluun Jyväskylän Tiimiakatemiasta ja Salon Bisnesakatemiasta. Opiskelijoiden rekrytointi tapahtui keväällä 2013 ja ilmoittautumisia tuli kaiken kaikkiaan 13. Opiskelijoille järjestettiin kevään päätteeksi infotilaisuus."

Osuuskunnan toimintamallia sosiaali- ja terveysalan opiskeluun ei syntynyt. Osuuskunta toimi, se järjesti palvelutapahtumia. Opiskelijat oppivat yrittäjyyttä käytännössä ja teoriassa. Valmentajien saamat kokemukset projektissa vaikuttivat mm. sosionomi (AMK) ja toimintaterapeutti (AMK) koulutuksien omien oppimisympäristöjen kehitystyöhön ja opettaja-valmentajuuden kehitykseen.

Lue lisää: Multipotentia

-----

8. Turku AMK: Viivi-Akatemia (Päättynyt toiminta)

Viivi-Akatemia 2015-2017

"Viivi-Akatemian muutosvisio 2015-2017"Johtajuus ja yrittäjyys opiskelun muuttaminen käänteisen oppimisen mallin mukaiseksi ja opettajuuden muuttaminen valmentamiseksi yhdessä Kaarina Rajalan kanssa.




"Viivi" pääsi ensihoidon opettajien hellään huomaan lnnopeda messuilla Lemminkäisenkadulla😑



Lue lisää: Viivi-Akatemia 

-----

9. Turku AMK: FlowerHat (Ei toteutunut toiminta)




----

10. Turku AMK: 
 Sosionomi (AMK) verkkotutkinto (Palvelu käytössä)

Sosionomi (AMK) verkkotutkinto

Olen ollut mukana vuodesta 2016 alkaen kehittämässä Turun ammattikorkeakoulun Sosionomi (AMK) verkkotutkintoa. Olen toiminut ja toimin edelleen opettajatuutorina ryhmien  PSOSVS17, PSOSVS18, PSOSS19V, PSOSS20V ja PSOSS22V opiskelijoille. Olen ollut vuosina 2017-2019 Turku ammattikorkeakoulun verkkotutkintojen ydinryhmän jäsen sekä vuonna 2019 tulevaisuuden oppimisympäristöt, kehittämisryhmän jäsen. Tulevaisuuden oppimisympäristöt ryhmä tutustui ennen uuden Turku AMK:n verkko-oppimisympäristön tarjouspyynnön jättämistä tarjolla olleisiin erilaisiin oppimisympäristöihin.


Vuonna 2014 haastattelimme Sannan kanssa opiskelijoita siitä, millainen on tulevaisuuden oppimisympäristö. Meidän sekä Ruiskadun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden mietteitä kuulet ohesta.




-----

11. Turku AMK: Kupittaan # Risteysasema. Sosiaalialan kohtaamisia Kupittaalla  (Konseptointivaiheessa).

Kehitän sosiaalialan yrittäjyyden työelämäoppimisympäristöä: sosiaalialan kohtaamisia Kupittaalla tapahtumia sekä työelämän kanssa yhdessä toteutettuja video- ja podcast oppimateriaaleja.


----

12. Turku AMK ja Kansallinen verkkotutkintoverkosto -hanke:
FONE eSosionomi verkosto  (Ideointi ja konseptointivaiheessa)


-----

Syksyn 2022 tuotekehitystyö


13. Turku AMK: Luokka 2026. (Ideointivaiheessa)

   AMK:  Luokka 2026

----

14. EduSky  (Ideointivaiheessa)