Oma TKI-historia
- Päätyökseni toimin Turun ammattikorkeakoulu Oy:n lehtorina, opettajana, kouluttajana ja valmentajana. Tehtäväni on innostaa, kannustaa ja motivoida sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia ja opiskelijoita uuden oppimiseen ja suomalaisen yhteiskunnan sosiaali- ja terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisen toimintaan. Joskus jopa onnistun tässä :)
- Olen myös intohimoinen uuden miettijä, kokeilija, kehittäjä ja käyttöönottaja, ennemmin tuotekehittäjä kuin tutkija. Olen varmasti enemmän kehittämistyön fasilitaattori ja kokeilukulttuurin hyödyntäjä ja edistäjä. Vahvuuttani eikä edes innostustani ole tutkimusraporttien kirjoittaminen
- Periaatteenani on, otetaan käyttöön - yleensä heti, ei huomenna. Tutkitaan, arvioidaan ja mietitään - toimiiko! Minua viehättää erityisesti "innovaatioaktivisti" Saku Tuomisen suusta useilta eri foorumeilta kuulemani periaate: "Meille usein sanotaan, emme usko että onnistutte. Tähän vastataan, me tehdään se silti".
- Jos emme ole aikaisemmin tavanneet ja sinulla on kanssani samoja kehittämistyöhön liittyviä intressejä, ajatuksia ja yhteistyötarpeita, löydät ja saat minuun yhteyden Twitteristä. Twitterissä viserrän sosiaali- ja terveydenhuollon opetukseen, hallintoon, johtamiseen, yrittäjyyteen, kehittämiseen, tuotekehitykseen, tutkimukseen ja tietoteknologian hyödyntämiseen liittyvistä asioista.
- Tutkimuksesta- ja kehittämisestä puhuttaessa tarkoitetaan monenlaisia asioita. Tänä päivänä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liitetään myös käsitteet innovaatiot, työelämän tarpeet ja mm. ammattikorkeakoulujen kohdalla aluekehitys. Seuraavassa olenkin selventänyt erityisesti itselleni mistä on kysymys kun puhumme TKI-toiminnasta, aluekehityksestä ja yrityksen kehittämispalveluista.
Oma näkemykseni palveluiden kehittämisestä
- Tutkimus tuottaa tietoa tieteellisin menetelmin esim. sosiaalialan ammatillisen työn ja palvelujen laadun, tuottavuuden ja vaikuttavuuden kehittämiseksi (tunnustettu tieto). Ammattikorkeakoulussa tutkimus on soveltavaa, työelämää palvelevaa tutkimusta. Tutkimus sanaa liitetään usein seuraavia mielikuvia ja asioita: tutkijankammio, julkaiseminen, tiedeyhteisö, tieteellinen arviointi, jne.
- Kehittäminen on tietoon perustuvaa yleistä yhteiseen hyvää tähtäävää kehittämistyötä (hanketoiminta) tai konkreettisemmin palvelutuotekehitystä ja kokeilutoimintaa yksittäisten yritysten tai yhteisöjen kanssa (lyhythanketoiminta tai tuotteistetut palvelut työelämälle). Ammattikorkeakoulun yksi kehittämisen tehtävistä on aluekehityksen tukeminen. Turun ammattikorkeakoulu palvelee alueellisesti Varsinais-Suomea. Kehittäminen sanaa liitetään usein seuraavia mielikuvia ja asioita: tekemistä, "poliittiset" päämäärät, yritysten palveleminen, ei-riippumattomuus, jne
- Innovaatiot ovat (uuden) tiedon ja tuotekehitysprosessin kautta yleisesti ja laajamittaisesti käyttöönotettuja ja tunnustettuja, uudistettuja tai uusia välineitä palveluiden toteuttamiseen, tuottamiseen ja/tai organisointiin. Turun ammattikorkeakoulussa opetuksen toteututtamisen viitekehyksenä on innovaatiopedagogiikka. Innovaatiot sanaan liitetään usein seuraavia mielikuvia ja asioita: hypetystä, ainutlaatuista, mullistavaa, menestys, radikaalius, start-up, jne.
- Palvelut yrityksille ja yhteisöille tuottaa palvelujen myyntituloa myymällä osaamista, joka on syntynyt tiedon, kehittämistyön ja tuotekehitys- ja innovaatioprosessien kautta. Palvelut työelämälle voivat olla myös kokeilutoimintaa ja osa esim. ammattikorkeakoulun oppimisympäristöä. Palvelut sanaa liitetään usein seuraavia mielikuvia ja asioita: raha, markkinointi, myynti, laatu, asiakas, jne.
Oppimisympäristöjen kehittäminen 1997-
- 1990-2016. Opettajan ja lehtorin tehtävissä
- 1995. Opettajan pedagogiset opinnot, 40 ov. Helsingin sairaanhoito-opisto
- 1998-2016 A4 opintokokonaisuusvastaava ja opetus eri opintojaksoilla
- 2001-2016. Sivutoimisena yrittäjänä. Sosiaali- ja terveydenhuollon oppimisympäristöjen ja sähköisten palveluiden kehittämisen edistäminen
- 2004. Vslj ry, harjoittelu ja RAY hankehakemusvalmistelu (pdf) 6 viikkoa, harjoittelija
- 2007-2010 ja 2012. Monkey oppimisympäristö: nimen keksijä ja kahden miehen valmisteluryhmän jäsen vuonna 2006
- 2008-. Mukana Sosionomi (AMK) Ruiskadun toimipisteen maksullisen palvelutoiminnan käynnistämisessä
- 2010. TA Sally toiminnan käynnistäjä
- 2012-2014. SOHVI-hanke 2012-2014.
- 2013-2014. Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijaosuuskuntatoiminnan kehittäminen 2011-2014, kehittäjätiimin jäsenenä. MultiPotentia.
- 2013-2017. Cro3Station eli Kupittaa Risteysasema konseptin ideointiyhteistyö työelämän kumppanien kanssa
- 2014-2017 Länsi-Suomen Hyvinvointiverkko sosiaalisen median verkoston käynnistelyä
- 2015- Viivi Akatemia - Hyvinvointipalveluiden yrittäjyyden, tuotekehityksen ja kuntapalveluiden tuottamisen oppimis- ja kehittämisympäristö
Tietotekniikka ja oppimisympäristö (1997-)
- 17.2.-21.11.1997. Tietoverkkojen vuorovaikutteiset oppimateriaalit, 10 ov. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus. Täydennyskoulutus.
- 1997-2012. Turun ammattikorkeakoulun Sosionomi (AMK) koulutuksen verkko-opetuksen kehittämisen. Hanke- ja koordinointitehtäviä.
- 1.2.-10.12.1999. Tietoverkot oppimisympäristönä - Monimuoto-opiskelun suunnittelu ja oppimateriaalin laatiminen, 7 op. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus. Täydennyskoulutus.
- 2006-2010. Turun ammattikorkeakoulu, Keskitetyt koulutuspalvelut tiimin jäsen.
- 2007-2010. Turun ammattikorkeakoulun tulosalueiden verkkokoordinaattoritiimin puheenjohtaja.
- 2008-2010. Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu, kehittäjä asianosaisryhmän jäsen.
- 2008. Agricola: verkko-opetus; ELMO2008 - Elearning Module Tools 2008 työpaketin vastaavana. ELMO2008.
- 2009. Agricola: verkko-opetus; ELMO2009 vastaavana.
- 2010. Agricola: verkko-opetus; ELMO2010 työpaketin jäsenenä.
- 2010. Lastensuojelun kokonaan verkossa toteutettavan opetuksen ja työelämän verkko-opetuksen - eForumin - suunnitteluhankeryhmän Turun ammattikorkeakoulu ja Satakunnan ammattikorkeakoulu (suunniteltu toteutus 2011-2012) puheenjohtaja.
- 2011. Verkko-opiskelun kehittäminen, HeWe tiimi.
- 2011. Agricola: verkko-opetus, ELMO2011 vastaavana: eForum ja työpajatyöskentely työpaketin vastaava, lastensuojelun kokonaan verkossa toteutettavan opetuksen ja työelämän verkko-opetuksen eForumin suunnitteluhankeryhmän (suunniteltu toteutus 2011-2012) puheenjohtaja.
- 2011. Agricola Second Life Inter työpaketin vastaavana, SWiSL.
- 2013-2014. eLaatu-koulutus 3 op, Hämeenlinnan ammattikorkeakoulu. Lopputyö Sanna Ojalan kanssa. Osa lopputyöstä, video: Opettaja opettaa, Google opettaa. Katso video. Salasana: hamk
- 2015-2017 Kupittaan Risteysasema
- 2015- Viivi-Akatemia. eCoaching palvelun kehittäminen.
Sosiaalipalveluiden tietonhallinto ja tietojohtaminen, sähköiset palvelut asiakkaalle ja ammattilaiselle ja hyvinvointiteknologia (2004-)
- 16.12.2012-13.12.2003. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät, 20 ov. Kuopion yliopisto.
- 1.8.2004-. Kuopion yliopisto, sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ko, TtM opiskelija
- 2004-.A4 opintokokonaisuusvastaava; A4-2 Sosiaalialan tietohallinnon opetus
- 2004-2010. Turku AMK, hyvinvointipalvelut tulosalueen viestintätiimi jäsen
- 2005-2010. Turku AMK sosiaalialan ko ulkoisen verkkoviestinnän kehittäminen ja ylläpitäminen - www-sivut ja intranet
- 2006-2010. Turku AMK sosiaalialan ko:n kuvaviestinnän kehittäjänä - sosiaalialan viestintäkuvat
- 2007. STM SOTKA -hanke 1.9-31.12.2007
- 2008-2011. ProConsona sosiaalityö - asiakastietojärjestelmän käyttöön sosiaalihuollon tietohallinnon opetuksessa
- 2014-. Länsi-Suomen hyvinvointiverkko
- 2015. Työelämäprojektien ohjaus teema-alueella
Ammatillisten verkostojen ja kehittäjäyhteisöjen rakentaminen (2006-)
- 2004-2005 Yrittäjyyden Talo
- 2007-2014 Monkey - Hyvinvointipalveluiden monialainen kehittäminen
Julkaistua T&K toiminnastani
- Knuuttila, Juha 18.03.2015. Kevät 2015 opintojakson 7081094 opiskelijapalautteen yhteenveto
- Knuuttila, Juha 21.04.2015. Kevät 2014 Salon Asosss13 ryhmän A4 kokonaispalaute ja kehittämistoimenpiteet
- Knuuttila, Juha 2015. Sosiaalisen median opiskelukäyttö on opiskelijan arkea. Opettaja sosiaalisessa mediassa, kysymysmerkki? Kyselyn tulokset.
- Knuuttila, Juha 2015. Kokemuksia opiskelijan harjoitteluaikaisesta videoneuvotteluvälineellä tapahtuvasta ohjaamisesta harjoittelujakson aikana keväällä 2015. Kyselyn tulokset.
- Miten videota voi hyödyntää opetuksessa. Video. 1.4.2015.
- Opettaja opettaa, Google opettaa. Knuuttila, Juha ja Ojala, Sanna. Harjoitustyö HAMK opettajien täydennyskoulutuskurssilla. Salasana: hamk. Video. 6.6.2014.
- The Midnight Sun Airshow 2012. Oma oppimateriaaliharjoitus. Video. 7.7.2012.
- Dubai Safari November 2012. Trailer-oppimateriaalikokeilu iMacilla ja iMovie ohjelmistolla. Video. 8.2.2014.
- Between Two Worlds. Second Life. Case Innovatiiviset kokeilut Floridan Suomikoti ja amerikan mummut. Video. 8.2.2014.
- Sahonen, Pia & Vuorio, Elina & Kivistö, Hanna & Knuuttila, Juha. Asiakaslähtöisyys nuorten aikuisten hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Artikkeli. Teoksessa Nieminen, Ari, Tarkiainen, Ari & Vuorio, Elina (toim.). Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus.
- Knuuttila, Juha 2012. Tukialus - lyhythanketoiminta opiskelijoita ja työelämää kehittämässä. Artikkeli. Teoksessa Hautala, Tiina & Ojalehto, Mira & Saarinen, Johanna (toim.) 2012. Työelämää kehittämässä – ammattikorkeakoulu projektimaisen kehittämisen kumppanina. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 67.
- Turku Mothership. Toimin blogin sisällöntuotantovastaavana. Blogin tarkoituksena on toimia A4 palvelujen tuottaminen, johtaminen ja kehittäminen sekä Tukialus-toiminnan kansainvälistymisen ja vieraskielisen opetuksen kehittämisen tukena.
- Knuuttila, Juha 2012. Vuosikurssityötilat Turun ammattikorkeakoulun sosionomi (AMK) koulutuksessa – mahdollisuuksia ja haasteita. Esitys. Optima-päivä 4.10.2012 Turussa. Irman online video :)
- Knuuttila, Juha 2012. Loppuraportti. Työpaketti Elmo. Agricolan-hanke 2011. Innovatiiviset oppimisympäristöt
- Knuuttila, Juha 2012. Second Life opetuksessa. Näkemyksiä, kokemuksia, arvauksia. Esitys Suomen kauppaopettajapäivillä Turussa 22.04.2012.
- Knuuttila, Juha. Tukialuksella keula kohti E-Forumia. Posteriesitys 19.-12.4.2012. ITK 2012-päivät. Hämeenlinna.
- Knuuttila, Juha 2011. Esitys seminaarissa 7.12.2011: Second HeWen 2011 - Verkko-opetuksen kehittäminen vuonna 2011 Hyvinvointipalvelut ja Terveysalan tulosalueilla. Seminaarin ohjelma.
- Knuuttila, Juha 2011. Social Workers in Second Life. Blogi.
- Knuuttila, Juha 2011. Sossut seuramatkalla virtuaalimaailmaan. ITK 2011 Forum esitys. Tiivistelmä.
- Knuuttila, Juha 2011. Sossut seuramatkalla virtuaalimaailmassa. Forum-esitys 8.4.2012. ITK 2011 päivät, Hämeenlinna.
- Knuuttila, Juha 2011. Esitys. Terveysala ja hyvinvointipalvelut verkko-oppimisseminaari 26.1.2011
- Tukialus Facebook-ryhmä 5.9.2010 -
- Knuuttila, Juha 2010. Hallinnon opiskelusta maistuvampaa. Esitys. Helsingin yliopisto. Sulautuva opetus 2010 -seminaari.
- Tukialus-blogi 4.11.2008-
- Knuuttila, Juha 2008. Turun ammattikorkeakoulun verkko-opetuksen koordinaattoritoiminta tulosalueiden jakoulutusjohtajien tukena verkossa tapahtuvan koulutuksen kehittämisessä. Esitys. Ammattikorkeakoulujen verkossa tapahtuvan opetuksen arviointi 2007. Arviointiraportin julkistamistilaisuus 13.6.2008
- Knuuttila, Juha. 2005. Verkko-oppimisympäristö Optiman käyttö Yrittäjyyden Talo / Yrittäjyyden polku -hankkeissa. Raportti 20.12.2005. Turun ammattikorkeakoulu, hyvinvointipalvelut.
- Kainulainen - Knuuttila - Linnossuo 2005. OPinnot 2005: Yrittäjyyden polku / Yrittäjyyden Talo. Esitys ja selvitystyön tulokset. Hyvinvointipalvelut tulosalueen opettajatapaaminen 12.5.2005.
- Knuuttila, Juha 2005. Hyvinvointipalvelut tulosalueen opettajien työelämä / yrittäjyyskyselyn tulosten yhteenvetotaulukko 12.5.2012.
- Knuuttila, Juha 2005. Sosiaalialan tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa hyödyntämisen arviointia 2000-2005. Esitys sosiaalialan koulutusohjelman Ruiskadun opettajakokouksessa.
- Yrittäjyyden Talossa kannatellaan luovuuden siipiä. Artikkeli. Turun ammattikorkeakoulu Aurinkolaiva-lehti 4/2005. Sivu 1. Sivu 2.
- Knuuttila, Juha 2004. Tietotekniikka ja verkkopedagogiikka verkko-opetuksessani 1990-2004 - "Pikakelausta". Taulukko 30.4.2004.
- Virtuaalista opiskeluvirettä. Tiedonrakentelua ja vapauden tunnetta. Lehtiartikkeli. Aurinkolaiva 2004. Sivu1 . Sivu 2.
- Knuuttila, Juha 2004. Kokemuksia WebCT käytöstä opiskelijan harjoittelun yhteydessä. Esitys. Turun ammattikorkeakoulun työharjoitteluseminaarista 2.2.2004.
- Turun ammattikorkakoulun sosiaalialan koulutusohjelma tarjoaa aidosti työelämälähtöistä koulutusta. Lehtiartikkeli. Sosiaaliturva 16/2001. Sivu 1, Sivu 2, Sivu 3.
- Päiviystys vaatii laajaa yhteistyötä. Vahdolle turvapuhelimia. Lehtiartikkeli Turun tienoo-lehti 8.5.1990.
- Omasta työalueesta julkaistua 2007-1989